دبیرکل نهاد در یادداشتی مطرح کرد؛
نحوه افزایش حقوق و صدور احکام سال ۹۸ / اصلاح ساختار تشکیلاتی پس از نظرسنجی از همکاران
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در یادداشتی با تشریح مواردی چون ساختار قانونی و تشکیلاتی نهاد، نحوه افزایش حقوق و صدور احکام سال ۹۸، اصلاح ساختار تشکیلاتی پس از نظر سنجی از همکاران، میزان افزایش بودجه نهاد توسط مجلس شورای اسلامی نوشت: نهاد با استفاده از ساختار و قابلیت های خود توانست از سال ۹۳ تا ۹۷ نسبت به افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی حقوق همکاران اقدام کند.
تاریخ انتشار: ٣ / ۴ /١٣٩٨

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، متن کامل یادداشت دبیرکل نهاد به شرح زیر است:

به نام آن که جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام و احترام

ضمن آرزوی سلامتی و سعادت برای یکایک شما عزیزان و خانواده گرامی تان نکاتی را درباره وضع و شرایط نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطرح می کنم.

الف) در مورد ساختار تشکیلاتی، با توجه به گذشت بیش از دو سال از اجرای ساختار جدید تشکیلاتی نهاد مصوب هیأت امنا زمان آن رسیده، که با توجه به نقاط قوت و ضعف این ساختار، مرحله بازنگری نسبت به ساختار انجام شود و با توجه به عملکرد دو ساله و نظرات همکاران، اصلاحات لازم در ساختار به هیأت امنای نهاد پیشنهاد شود.

محورهای اصلی در این بازنگری عبارتنداز: چابک سازی نهاد، توزیع اختیارات و مسئولیت های قابل تفویض، کاهش رویه بروکراسی اداری، اولویت دادن به فعالیت اصلی نهاد که خدمات کتابخانه ای است و...

لذا از همه کتابداران،کارکنان ،کارشناسان و مدیران رده های مختلف نهاد تقاضا دارم تا در نظر سنجی مربوطه که بزودی در سامان فعال می شود شرکت و نظرات خود را اعلام کنند.

ب) در زمینه توسعه کتابخانه ها و تحقق عدالت در دسترسی همه اقشار جامعه به کتابخانه خوشبختانه در سال گذشته نیز تعداد قابل توجهی کتابخانه به ناوگان کتابخانه های عمومی کشور افزوده شد ، افتتاح دو باب کتابخانه مرکزی در استان خراسان شمالی و خراسان رضوی علاوه بر نشان دادن علاقه مردم عزیزمان به کتاب و کتابخوانی باعث شده تا مقامات مسئول در دیگر استانهای کشور نیز در صدد پیگیری تکمیل کتابخانه های مرکزی باشند.

ج) برنامه های مهم فرهنگی نهاد که قبلاً جریان داشته نظیر جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره خاطره نویسی و... همچنان ادامه دارد و برنامه های جدیدی نیز مثل نخستین جشنواره قصه گویی کتابداران، برنامه هدهد سفید، دوره های مشاوره خانواده ، رسیدگی به شهر های دارای اولویت و... نیز با قوّت و با مشارکت فعالانه کتابداران و کارکنان نهاد در دست اجرا است.

فعالیت های مذکور در بندهای ب و ج باعث افزایش سهم نهاد در سپهر فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی شد، که امیدوارم این ارتقاء جایگاه منجر به افزایش پشتیبانی ها از نهاد شود. ان شاء الله

د) امّا درباره نحوه افزایش حقوق همکاران و صدور احکام سال جاری به دلیل برخی ابهامات و پرسش های همکاران در مورد نحوه افزایش حقوق چند نکته قابل توجه است که امیدوارم همکاران عزیز به این نکات توجه کنند،  هر چند اینجانب در ۲۹ سفر استانی برخی از این نکات را مطرح کرده ام:

۱- نهادکتابخانه های عمومی کشور، نهادی است عمومی غیر دولتی که در سال ۱۳۸۴ با مصوبه مجلس شورای اسلامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتزع شده و به نهادی عمومی و غیر دولتی تغییر ماهیت داده است. نهاد های عمومی و دستگاه های دولتی تفاوت های متعددی با یکدیگر دارند که به برخی از آنها اشاره می کنم: اولاًبرخلاف دستگاه های دولتی که حقوق و مزایای کارکنان آنها از فصل اول قانون بودجه پرداخت می شود وتامین هر میزان افزایش حقوق مصوب مجلس یا دولت در این فصل بر عهده دولت است ، نهاد های عمومی فصل اول ندارند و تمامی هزینه های آنها از جمله حقوق ومزایا ، تامین انرژی ، برنامه ها و... صرفاً از محل منابع درآمدی نهاد عمومی مربوطه صورت می گیرد، لذا دولت و مجلس تعهدی مبنی بر افزایش بودجه نهاد های عمومی مطابق میزان افزایش حقوق مصوب ندارند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور از جمله این نهاد های عمومی و غیر دولتی است که سالانه مبلغی به عنوان کمک دولت در قانون بودجه برای این نهاد منظور می شود و این مبلغ به اضافه درآمدهای نیم درصد شهرداری ها منبع تامین تمامی هزینه های نهاد است.

بنابراین تلقّی برخی از همکاران که تصور می کنند مصوبه مجلس محترم یا ابلاغیه دولت باید عیناً در نهاد های عمومی نیز اجرا شود فاقد پشتوانه حقوقی است و نشانه آن هم این است که در هیچ سالی میزان کمک مالی دولت به نهاد به اندازه درصد افزایش حقوق کارکنان دولت نبوده است.

امّا ممکن است سوال شود پس چرا دولت بخشنامه های افزایش حقوق و مزایا را به نهاد های عمومی ابلاغ می کند؟ پاسخ این است که دولت به هر دستگاهی که به آن کمک مالی می کند بخشنامه های خود را ابلاغ می کند تا در صورت وجود منابع مالی افزایش حقوق و مزایا در همان چهارچوب مصوب دولت باشد و از آن تجاوز نکند. شاهد این مدعا نیز بخشنامه مربوط به افزایش ۲۵ درصدی مناطق عملیاتی است که در دستورالعمل اجرایی این بخشنامه درج شده پس از تامین اعتبار لازم مالی دستگاه ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند و این تامین اعتبار صرفاً برای دستگاه های دولتی صورت گرفته است نه نهادهای عمومی.

۲) علاوه بر نکته فوق، برخی از همکاران بدون توجه به بخشنامه دولت محترم که میزان افزایش حقوق در نهادهای عمومی را صرفاً ۱۸ درصد اعلام کرده و حتی رعایت حداقل ۴۴۰ هزار تومان را برای نهاد های عمومی الزامی ندانسته مکرر سوال می کنند که چرا نهاد به پرداخت ۴۰۰ هزار تومان به اضافه ده درصد عمل نکرده است. (پیوست اول)

۳) نهاد کتابخانه های عمومی برطبق آنچه در بند های فوق گفته شد بر اساس مصوبات هیات امنا عمل می کند، هیات امنای نهاد نیز که طبق ماده ۳ قانون تاسیس نهاد بالاترین مرجع تصمیم گیری درباره همه امور نهاد از جمله مسائل مالی و اداری نهاد است وظیفه بررسی و تصمیم گیری درباره مسائل حقوق و دستمزد را بر اساس منابع مالی بر عهده شورای حقوق و دستمزد نهاد قرارداده و این شورا براساس منابع مالی (کمک دولت و درآمد نیم درصدشهرداری ها) نسبت به تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد در هر سال تصمیم می گیرد. با استفاده از همین ساختار و قابلیت نهاد توانست از سال ۹۳ تا ۹۷نسبت به افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰درصدی حقوق همکاران اقدام کند. اقدامی که در هیچیک از دستگاه های دولتی و عمومی در مدت زمان ذکر شده سابقه ندارد، و این افزایش توانست فاصله بسیار ژرف دستمزد همکاران نهاد را با دیگر دستگاه ها بسیار کم کند. این نکته نیز قابل تامل و یادآوری است که برطبق بررسی های مستند هم اکنون میزان دریافتی همکاران نهاد در روستا =ها، شهرهای کوچک و برخی شهرهای متوسط از متوسط دریافتی شاغلان دیگر دستگاه های عمومی و حتی دولتی بالاتر است و در برخی شهر های متوسط نیز میزان دریافتی همکاران نهاد با شاغلان دیگر دستگاه ها فاصله چندانی ندارد.

البته بدیهی است افزایش بی رویه هزینه زندگی در سال اخیر و بر اثر دشمنی های استکبار جهانی و تحریم های رژیم فاسد آمریکا بشدت بالا رفته و معیشت را برای همه هموطنان خصوصاً اقشار حقوق بگیر سخت کرده است و همه مسئولان نظام و نیز خدمتگزاران شما در نهاد کتابخانه ها خود را موظف می دانند از هر فرصت و منبع ایجاد شده برای ترمیم دریافتی همکاران استفاده کنند.

ضمناً در اینجا باید اشاره کنم که متاسفانه برخی از همکاران در اعلام میزان افزایش حقوق دیگر دستگاه ها بدون مستند دچار اغراق می شوند در حالی که مراجعه به رسانه های گروهی نشان می دهد در بسیاری از دستگاه ها افزایش حقوق در همین حدود مصوب دولت و محدوده ۴۴۰ هزارتومان بوده هرچند ممکن است افزایش حقوق برخی همکاران به دلیل سابقه از این عدد بالاتر بوده باشد.

امّا نهاد حتی کسانی که با اعمال ۱۸ درصدی میزان افزایش حقوق آنها کمتر از۴۴۰ هزار تومان بود را با مصوبه شورای حقوق و دستمزد نهاد به ۴۴۰ هزار تومان رسانده است.

برای وضوح بیشتر روند ترمیم حقوق کتابداران و همکاران نهاد کتابخانه های عمومی به نمونه افزایش ۲۴ همکار نهاد در استانها توجه کنید. (پیوست دوم) ضمناً این اعداد صرفا ًمربوط به احکام است و بهره وری کتابداران و اضافه کار همکاران ستادی باید به آن اضافه شود.

۴) در طول سال های گذشته افزایش حقوق دریافتی کتابداران و همکاران عزیز انجمنی و ساعتی به دلیل اینکه دریافتی آنان در سال ۱۳۹۷ بسیار پایین بوده درصد بیشتری نسبت به همکاران پیمانی و رسمی داشته است.

۵) ضمناً احیای سوابق بیمه همکاران و تغییر وضعیت آنان نیز علاوه بر تثبیت و تحکیم موقعیت شغلی باعث تغییراتی مثبت در احکام مربوط شده است.

۶) از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که اگر نهاد از سال۹۳ تاکنون بجای افزایش های صورت گرفته ، صرفاًافزایش حقوق همکاران را بر اساس مصوبه افزایش حقوق دولت صورت می داد حقوق همکاران هرگز به عدد فعلی نمی رسید.

۷) آنچه گفته شد به معنی عدم تلاش نهاد برای ارتقای میزان بودجه نهاد نبوده و نیست ، برای اطلاع همکاران گرامی چند نمونه از اقدامات نهاد در مراحل پیشنهاد و طرح بودجه سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی ارائه می گردد:

اولاً نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مهر ماه ۱۳۹۷ لایحه بودجه پیشنهادی خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد و پس از آن در مکاتبات متعدد با مسئولین مربوطه در سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرورت افزایش بودجه نهاد را با توجه به حضور۷۵۰۰همکار نهاد و بیش از ۳۴۰۰کتابخانه و لزوم تامین بودجه برای حقوق و مزایا ، برنامه های تجهیز و توسعه کتابخانه ها ، برنامه های فرهنگی ، هزینه های تعمیر و نگهداری ، هزینه انرژی و...مطرح کرد.

مبلغ پیشنهادی بودجه از سوی نهاد مبلغی حدود۶۰۳ میلیارد تومان بود که البته حداکثر یک چهارم از آن قابل تامین از محل نیم درصد شهرداری ها می باشد. پس ازآن که سازمان برنامه و بودجه ، رقم بودجه کمک دولت به نهاد را ۱۷۴میلیارد تومان تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه داد فعالیتهای بسیار گسترده ای از سوی نهاد در ارتباط با کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی و حتی تک تک نمایندگان محترم صورت گرفت و از ظرفیت مدیران استانی نهاد هم برای توجیه افزایش بودجه نهاد صورت گرفت و علاوه بر مکاتبات متعدد با ریاست محترم مجلس و روسای کمیسیونها پیشنهادات متعددی نیز برای افزایش بودجه ارائه شد. در همین دوران در مصاحبه های متعدد به لزوم افزایش بودجه نهاد اشاره شد.

در نهایت به دلیل تصمیم مجلس شورای اسلامی در افزایش حداقلی بودجه دستگاه ها صرفاً با افزایش کمتر از ۲۰درصدی بودجه نهاد مواجه شدیم که البته عمده این افزایش حدود ۲۵میلیارد تومان صرفاً در بخش تملک دارایی است که صرفاً برای تعمیر و تجهیز کتابخانه ها مصرف می شود و البته در دو سال اخیر این بخش تملک دارایی علیرغم تصویب مجلس ، به اکثر دستگاه ها تخصیص داده نشده است.

۸) پس از تصویب و ابلاغ بودجه نیز تلاش های نهاد برای حداقل، تخصیص حداکثری همین بودجۀ تصویب شده ادامه یافت و نهایتاً به دستور رئیس جمهور محترم به سازمان برنامه برای بررسی و مساعدت در تخصیص حداکثری بودجه مصوب منجر شد.

۹) بدین ترتیب در شرایط حاضر کمتر از ۴۰درصد از بودجه لازم برای پرداخت حقوق ماهانه نهاد از سوی دولت و بقیه از دیگر منابع آن هم با تلاش و دشواری های بسیار تامین می گردد. امّا با همه این شرایط نهاد از جمله معدود دستگاه هایی است که حقوق همکاران خودرا در موعد مقرر پرداخت می کند.

۱۰) آنچه گفته شد کافی است تا همکاران عزیز درک کنند اگر اقدام نهاد در سالهای اخیر برای بالابردن پایه حقوق همکاران صورت نمی گرفت امروز با چه وضعی روبرو بودیم.

۱۱) همکاران عزیز بخوبی آگاهی دارند که نهاد در هر فرصتی که فراهم شود به هر شکل ممکن (بند ده ماده ۶۸ ، احیای سنوات بیمه ، اهدای کارت های هدیه) برای ترمیم دریافتی همکاران اقدام کرده است. و اگر فقط کارت هدیه ای که در هر سال حداقل دو میلیون و چهارصد هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ششصد هزار تومان به همکاران پرداخت شده و می شود به ۱۲ ماه سال تقسیم شود ماهانه حداقل ۲۰۰هزار و حداکثر۳۶۰ هزار تومان به همکاران پرداخت شده که ان شاءالله درسال جاری نیز ادامه می یابد. به این اعداد، بهره وری کتابداران، اضافه کار کارکنان اداری، هزینه مهد کودک، ایاب و ذهاب درشهر های تعریف شده و... نیز اضافه می شود.

۱۲) ودر پایان بار دیگر تاکید می کنم تلاش برای ارتقای سطح معیشتی کتابداران و همکاران عزیز را وظیفه خود می دانم و به طور مداوم برای تحقق آن همه ستاد مرکزی نهاد را به پیگیری آن موظف کرده ام .

آنچه مهم است انجام وظیفه و ادای تکلیف است، مومنان به معرفت دین به اینکه خداوند ناظر و آگاه به نیات و اعمال آنان است دلگرم اند ولو برخی عزیزان از روی عدم اطلاع دقیق طور دیگری قضاوت کنند.      وکفی بالله حسیباً.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

۲/۴/۱۳۹۸


نحوه افزایش حقوق و صدور احکام سال ۹۸ / اصلاح ساختار تشکیلاتی پس از نظرسنجی از همکاران تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیر دست یاری کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور به مردم مناطق سیل‌زده محتوای آموزشی دوره مجازی «مدیریت مسائل ازدواج، همسرداری و فرزندپروری» راه اندازی سامانه استعلام کتب اهدایی بهمن ماه، آغاز دوره آموزش مجازی «مدیریت مسائل ازدواج، همسرداری و فرزندپروری» تکمیل فرآیند ثبت‌نام رایگان در کتابخانه‌های عمومی تا 28 آبان تمدید شد برگزاری آزمون ارزشیابی کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی نهادی کشور ثبت‌نام در دوره آموزشی مجازی «مدیریت مسائل ازدواج، همسرداری و فرزندپروری» آغاز شد برگزاری آزمون مجدد دوره آموزش مجازی «مدیریت کتابخانه‌های تک‌کتابدار»